Naar de les gaan is all fun and games, tot je drie maanden later moet vertellen wat er precies gezegd is in de aula. Daarom neem je best notities, maar hoe doe je dat? Ervaringsdeskundige Dorien Depover zet je op weg.
Iedere dag helpt Dorien Depover tientallen studenten aan de Universiteit Antwerpen. Ze werkt namelijk bij de Dienst voor Studieadvies en Studentenbegeleiding. Die dienst organiseert workshops en “tips & tricks”-sessies, begeleidt studenten individueel of in groep en deelt informatie rond thema’s als stress, studiemethodes en planning. Dorien is dan ook de ideale persoon om uit te leggen hoe je best notities neemt.
Het belangrijkste, zo zegt ze, is dat je een eigen werkwijze vindt die het je zo aangenaam mogelijk maakt. “Het begint al met het toestel dat je gebruikt”, zegt Dorien. “Wie slordig schrijft, noteert misschien best op een laptop. Anderen schrijven rechtstreeks met hun pen op de handouts van de slides.”
Of je nu een pen of keyboard gebruikt, de grootste valkuil blijft in beide gevallen dezelfde: te veel willen schrijven. Dorien: “Sommige studenten willen per se in volzinnen noteren wat de prof vertelt. Zeker op de laptop is het verleidelijk om alles op te schrijven. Dat is gewoon niet haalbaar. Als je dat doet ben je niet actief aan het luisteren, terwijl je net moet leren filteren wat belangrijk is in de overvloed aan details die je te horen krijgt.”
Een handige kapstok zijn de slides waarmee de meeste proffen werken. “Daarop staat doorgaans de beknopte basis in opsommingstekens. Het is een interessante oefening: kijk naar de kernwoorden en luister naar wat je professor zegt. Welke bijbehorende informatie moet je noteren om het hele verhaal te begrijpen? Als je een paar maanden later je notities opnieuw leest, is het natuurlijk belangrijk dat je de kern van de zaak nog steeds begrijpt”, zegt Dorien.
Laat de volzinnen dus voor wat ze zijn, en noteer in puntjes. Dat kan door, net als de professor, met kernwoorden te werken en die in een schema te gieten met behulp van bijvoorbeeld pijltjes.
Zeker op de laptop is het verleidelijk om alles op te schrijven. Dat is gewoon niet haalbaar.
Een les volgen aan de universiteit of hogeschool is topsport. Drie uur aan een stuk in topconditie zijn en geen seconde missen? Onmogelijk! Gelukkig zijn er soms lesopnames waarop je kan terugvallen. Dorien: “Daarnaast heb je ook ander lesmateriaal, zoals je handboek of cursus. Daarin staat nog eens uitgeschreven wat iets precies betekent. Toch is er een verschil met hoe je in het middelbaar les kreeg. Toen kreeg je alle leerstof aangereikt, nu moet je vaak zelf op zoek gaan naar extra informatie.”
Je notities vul je dus aan met kennis uit bijvoorbeeld je handboek, maar hoe breng je daar structuur in? Als je sommige studenten mag geloven: door er een kleurboek van te maken. Sarah: “In het wilde weg gaan markeren is niet per se een goede strategie. Je moet actief bezig zijn met je leerstof, en het op zo’n manier verwerken dat je het makkelijker kan studeren. Gewoon passages in je handboek markeren is dus niet voldoende, je moet op basis van die markeringen een structuur aanbrengen.”
Misschien vul je je notities wel aan… met die van iemand anders. Dat kan, zo zegt Dorien, maar je moet je die notities dan wel eerst eigen maken. “Samenvatten is een kunst op zich, die niet altijd in het middelbaar aangeleerd krijgt. Daarom is het soms handig om te leren van een andere samenvatting. Veel studenten steken namelijk veel tijd in samenvatten, maar slaan te weinig informatie op. Ga daarom aan het begin van het semester na welke informatie er voorhanden is voor een bepaald vak, en wat je als basis wil gebruiken om over enkele maanden te studeren.”